JAK POMOCI DĚTEM KE KVALITNÍMU SPÁNKU

„Aspoň trochu se vyspat!“ To je snad nejčastější věta, kterou uslyšíte od každé čerstvé maminky či tatínka. Příčin, proč rodiče malých dětí o svou „čerstvost“ brzy přicházejí, je samozřejmě víc. Nejčastějším viníkem je paradoxně zase spánek. Novorozenci a kojenci mohou mít se spánkem a usínáním problémy. Jak jim předcházet a jak docílit, aby se vaše miminko vyspalo opravdu do růžova?

Depositphotos 97888222 original 

Spánek miminek

Novorozenci prospí 16‒18 hodin denně, kojenci zhruba 13‒15 hodin denně. To znamená, že miminka většinu dne stráví spánkem. A to je fajn, protože během spánku si jejich mozek odpočine od obrovského množství podnětů, kterému jsou neustále vystavení – neumí totiž ještě vytěsnit ty vjemy, které pro ně důležité nejsou.

Spánek taky zlepšuje imunitu, a navíc během něj dochází k produkci růstových hormonů.

Tip:
Chvíle, kdy vaše miminko spí, využijte maximálně. Jak poroste, bude jich čím dál tím míň. Neznamená to ale, že vygruntujete celý byt. Udělejte něco pro sebe. Třeba se prospěte s miminkem, je to bezva. Protože odpočatý rodič rovná se klidný rodič: nebudete pak při sebemenším stresu vyskakovat jako čertík z krabičky.

Jak poznáte, že je miminko ospalé?

Zhruba po dvou hodinách od posledního probuzení začněte sledovat, zda není miminko ospalé. Typické je, že zívá, nemá chuť si hrát a je plačtivější. Často si mne očička nebo rytmicky pohupuje hlavičkou, ručkama nebo nožkama, jako by se chtělo samo uspat. Může si i cucat prsty. Někdy je apatické, ale jindy, když je hodně přetažené, může být paradoxně i hyperaktivní.

Tip:
Miminko není dobré tzv. „utahat“, aby lépe usnulo. Dá to pak pěkně zabrat, než ho uspíte. Takže nečekejte a už při prvních příznacích ospalosti ho uložte do postýlky. Nejlépe čerstvě přebalené.

Depositphotos 71536177 original

A co usínání?

To je pravda někdy věda. Po internetu kolují stovky zaručených rad, jak neklidné miminko uspat, a je těžké vybrat tu pravou, protože na každého drobečka funguje něco jiného. Nabízíme proto pár nápadů doporučovaných odborníky, které vám pomohou miminko uspat:

Vytvořte pohodové a bezpečné podmínky na spaní

Miminku by nemělo být ani teplo, ani zima, ideální teplota kolem 18‒20 °C. Do půl roku se miminko cítí nejlépe v zavinovačce (v děloze taky nemělo moc místa), později, až si zvykne na větší prostor kolem sebe, je bezvadný spací pytel (dečku snadno odkope). Do jednoho roku nedávejte dětem polštářek, aby se jim zdravě vyvíjela páteř. Matrace v postýlce by měla být kvalitní, a aby se děťátko v postýlce cítilo bezpečně, uvažte kolem postýlky mantinel. Nejbezpečnější poloha pro spaní u novorozenců je na zádech. Minimalizujete tím riziko SIDS (syndrom náhlého úmrtí).

Dodržujte pravidelný rytmus a rituály

Miminka mají ráda pravidelnost, proto se pokuste dodržet vzorec VSTÁT – JÍST – SPÁT. Jíst by měl novorozenec hned po probuzení, aby měl energii si hrát. Hrou se unaví a snáz pak znovu usne. Když ho budete krmit před spinkáním, může si na to zvyknout a nebude pak chtít bez jídla usínat. Přebalování by mělo proběhnout před jídlem nebo během něj, abychom po jídle miminko zbytečně nebudili. Rituálem před spinkáním může být ukolébavka, puštění babyshusheru, pomazlení, masáž či koupání.

Depositphotos 24995829 original

Nepřehánějte to s denním spánkem 

Když miminko dlouho spí ve dne, mívá v noci se spaním problém. Proto ho zkuste asi tak po 2 až 2,5 hodinách spánku jemně vzbudit. Pokud bude ale hodně unavené, nechte ho raději spát déle.

Tip:
Vyzkoušejte Babyshusher, revoluční pomůcku pro uklidnění miminek. Když nesplní vaše představyv, můžete ho vrátit! 

Zdroje:
BLOG PRO MATKU A DÍTĚ. 10 tipů pro lepší spánek novorozenců. In: MiradiX [online]. 2015-04-11 [cit. 2016-08-19]. Dostupné z: http://blog.centrum-pece.cz/pece-o-deti/10-tipu-pro-lepsi-spanek-novorozencu
BLOG PRO MATKU A DÍTĚ. Má moje dítě problémy se spánkem? In: MiradiX [online]. 2015-04-26 [cit. 2016-08-19]. Dostupné z: http://blog.centrum-pece.cz/pece-o-deti/ma-moje-dite-problemy-se-spankem
JAK NA MIMINKA. Doporučení pro zdravý spánek miminka. In: jaknamiminka.cz [online]. [cit. 2016-08-19]. Dostupné z: http://www.jaknamiminka.cz/doporuceni-pro-zdravy-spanek-miminka-a54.html
IKA. Proč děti potřebují dvojnásobek spánku než dospělí. In: Žena.cz [online]. 2014-01-20 [cit. 2016-08-19]. Dostupné z: https://www.zena.cz/rodina/proc-deti-potrebuji-dvojnasobek-spanku-nez-dospeli/r~i:article:785232/

Přidat komentář

Diskuse

  • Bez diskuse. Zatím…